سایت آذری AZ مرکز آموزشی و درمانی چشم نیکوکاری                                        !!! نحوه دریافت نوبت تلفنی از بیمارستان نیکوکاری تبریز !!!

درباره ما


تاریخچه:
همزمان با استقلال ومنفک شدن گروه چشم از مرکز آموزشی ودرمانی امام خمینی در سال تحصیلی 1364-1363 این گروه (گروه چشم) در محل فعلی بیمارستان نیکوکاری که سابقا بیمارستان و زایشگاه خیریه نیکوکاری نامیده می شد مستقر گردید وبه مرکز آموزشی ودرمانی چشم پزشکی نیکوکاری تغییرنام یافت.
پس از استقرار گروه چشم در این مرکز کتابخانه آن نیز آغاز به کار نموده واز آن ببعد هر ساله در زمان نمایشگاه بین المللی کتاب (تقریبا اوایل اردیبهشت هر سال) جدیدترین کتابهای موضوعی چشم خریداری میگردد
هم اکنون این کتابخانه دارای 789 عنوان کتاب لاتین و339 عنوان کتاب فارسی ونیز 1119 نسخه کتاب لاتین و 451 نسخه کتاب فارسی میباشد.
 
چشم انداز کتابخانه نیکوکاری:
  1. تدوین آئین نامه های لازم در ارتباط با خدمات وفعالیت های کتابخانه
  2. انجام آموزش های لازم جهت جستجوی اطلاعات واستفاده هر چه بهتر از منابع
  3. سازماندهی موثر مجموعه به منظور افزایش میزان دسترسی به آن
  4. ارتقای سطح کمی وکیفی منابع اطلاعاتی علمی – تخصصی ومرجع
 
رسالت كتابخانه:
رسالت کتابخانه در هر سازماني حمايت از برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي آن سازمان مي‌باشد. بنابراين كتابخانه بايد مجموعه‌اي از مطالب مورد‌نياز سازمان را در برگيرد به‌گونه‌اي كه همزمان با تحول و تغيير در برنامه‌ها و فعاليتها، مجموعه كتابخانه نيز تحول و گسترش يابد. امروزه با رشد روزافزون انتشارات، اعم از منابع اطلاعاتي چاپي و الكترونيكي امكان تهيه همه منابع وجود ندارد. از طرفي كتابخانه سازمان بايد منابع لازم جهت پاسخگويي به نياز‌هاي آموزشي، تحقيقاتي و مطالعاتي حال و آينده اعضا، كاركنان و محققان را تهيه نمايد. در راه نيل به اين اهداف مهمترين وظيفه، ساخت مجموعه‌اي متناسب با نياز جامعه كتابخانه است كه بايد بر طبق خط‌مشي مدون، تهيه و تدوين گردد. بر اين اساس كتابخانه مركز آموزشي درماني نیکوکاری نيز برپايه خط‌ مشي مطرح تلاش مي‌كند مجموعه‌اي كيفي و متناسب با نياز جامعه كتابخانه تهيه نمايد.
 
ساختار تشكيلاتي كتابخانه:
با توجه به اینکه کتابخانه بیمارستانی است و پرسنل آن محدود است فعالیت¬ها یکجا و در كتابخانه انجام ميگيرد.
 
فضاي موجود کتابخانه:
کتابخانه داراي مخزن کتاب و آرشيو مجلات،  سالن مطالعه، اینترنت میباشد. استاندارد محل نشستن مطالعه کننده: استاندارد محل نشستن مطالعه کننده 79.5 متر مربع می باشد. با توجه به آمار رزيدنتها، اينترن و ايکسترن و با لحاظ نمودن 20% فضای مطالعه توسط افراد مذکور، فضای مورد نياز بر اساس استاندارد، برای سالن مطالعه بايستی در حدود 12 صندلی مطالعه و 45 متر مربع باشد که فضای کنونی برای سالن مطالعه 120 و مخزن 23.5 متر مربع است که امکان افزايش تعداد مراجعين را فراهم می آورد. با توجه به تخصصی بودن اين مرکز فعلاً اولويت استفاده از سالن مطالعه به رزيدنتها و اينترن وايکسترن های اختصاص يافته ولی با اين وجود همواره سعی شده از فضای خالی سالن، برای مطالعه سايرين از جمله: همکاران مرکز، پزشکان عمومی و مراجعين ديگر مرتبط با حوزه پزشکی استفاده شود.
 
اهداف و وظایف و ماموریتهای کتابخانه بیمارستان نیکوکاری:
  1. هماهنگی با برنامه های آموزشی مرکز
  2. تامین و شناسایی نیازهای جامعه مرکز و فراهم کردن امکانات لازم برای آنها
  3. مجموعه سازی، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در راستای اهداف و فعالیت های مرکز
  4. همگام نمودن منابع و خدمات با تحولات جامعه و نیازهای متحول جامعه مرکز
  5. فراهم ساختن امکان دسترسی سریع و راحت به منابع اطلاعاتی برای اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان مرکز به منظور پشتیبانی از هدف های آموزشی و پژوهشی کنونی و آینده مرکز
 
خط مشی و روش های علمی جهت نیل به اهداف:
  1. چالش برای افزایش بودجه مورد نیاز خرید منابع برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان
  2. تامین و تقویت مناسبترین منابع علمی در حوزه های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز مرکز
  3. تامین و تجهیز فضای مناسب جهت نگهداری منابع و تجهیزات و نیز بهره گیری بیشتر اعضا از کتابخانه مرکز
  4. مرور و بررسی آخرین یافته های علمی و پژوهشی پیرامون بکارگیری بهینه کارکنان، منابع و ابزارها
  5. برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی مراجعان و کسب حداکثر بهره گیری از منابع و امکانات کتابخانه مرکز
  6. سفارش، خرید و دسترس پذیری منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانه مرکز
  7. ارتفاء کمی و کیفی خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی تخصصی در کتابخانه
  8. گسترش ارتباط بین دانشگاهی بمنظور تامین منابع مورد نیاز کاربران از طریق خدمات امانت بین کتابخانه ای
  9. وجین دوره ای و به روز نمودن کتاب های موجود در کتابخانه مرکز
 
معرفی جامعه استفاده کننده:
اساتید، رزیدنتها ، اینترنها ، اکسترنها و کلیه کارکنان مرکز
 
کتابداران متعهد هستند به:
  1. ارائه بهترین خدمات ممکن از جهت بروز بودن ، دقیق بودن و کامل بودن به تمام مراجعان
  2. بکارگیری فناوری هاو منابع جدید اطلاعاتی در ارائه خدمات و تهیه منابع علمی
  3. اشتراک تخصص و مهارت های خود در استفاده از فناوری اطلاعات
خرید منابع:
خرید منابع علمی از طریق اعلام نظر و درخواست گروههای تخصصی مرکز بر اساس بودجه اختصاص یافته و نیازها و اولویت ها توسط مسئول کتابخانه که در کمیته خرید تصویت می گردد. این کمیته متشکل از رئیس مرکز ، رئیس امور مالی ، کار پرداز  و مسئول کتابخانه می باشد

اهداف بلندمدت و برنامه‌های راهبردی کتابخانه:
  1. سیاستگذاري و برنامه ریزي همسو با اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه و فراهم آوردن زمینه دستیابی به این اهداف
  2. تدوین خط مشی و آیین نامه هاي لازم در ارتباط با خدمات و فعالیت هاي کتابخانه
  3. ایجاد کتابخانه استاندارد با فناوري روز و بکارگیري شیوه هاي نوین کتابداري و اطلاع رسانی جهت استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود
  4. بهبود وضعیت خدمات اینترنتی به منظور ارتقاء سطح آموزشی و تحقیقاتی دانشجویان،کارکنان و اساتید
  5. ارتقاي دسترسی آسان کاربران کتابخانه به منابع اطلاعاتی
  6. ارتقاي سواد اطلاعاتی و مهارتی دانشجویان، کارکنان و اساتید به منظور استفاده بهتر از منابع و خدمات الکترونیک
  7. گردآوري مجموعه اي غنی از منابع چاپی و اطلاعاتی علمی، تخصصی و مرجع در زمینه هاي موضوعی تحت پوشش
  8. ایجاد و توسعه کتابخانه دیجیتال و مجموعه کتب الکترونیک
  9. توسعه و ارتقاي خدمات کتابخانه اي و اطلاع رسانی پزشکی به منظور تقویت فعالیت هاي آموزشی، پژوهشی
  10. گسترش ارتباط و همکاري بین کتابخانه اي به منظور تأمین منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران
  11. کمک به تحقیقات کاربران و کادر آموزشی در سطوح عمیق، گسترده و تخصصی ترویج و اعتلاي فرهنگ مطالعه و تحقیق
  12. کمک به ارتقاي سطح دانش تخصصی دانشجویان
  13. ارتقاي سطح کمی و کیفی خدمات در جهت پاسخ گویی هر چه بیشتر به نیازهاي مراجعین
  14. برخورداري کتابخانه از بودجه کافی، مناسب و مستقل با توجه به اهداف خود جهت تأمین نیازمندي هاي اطلاعاتی کاربران
  15. اختصاص نور کافی و لازم و تهویه مناسب و حرارت مطبوع جهت ایجاد محیط مناسب در محل کار پرسنل و سالن مطالعه
  16. تهیه راهنما و بروشور به منظور آگاه کردن اساتید و دانشجویان از منابع و خدمات کتابخانه
  17. فراهم آوردن امکانات و تسهیلات کافی و مناسب جهت استفاده از منابع کتابخانه حمایت و توسعه اهداف آموزشی
  18. توسعه و حفظ عادت مطالعه و لذت بردن از آن
  19. فرآهم آوردن فرصت هایی جهت تجربه کردن خلاقیت و استفاده کردن از اطلاعات براي کسب دانش
  20. تعیین و تشخیص نیازهاي اطلاعاتی کاربران و پاسخگویی از طریق ارائه منابع موجود در کتابخانه
 
اهداف میان مدت:
  1. تامین منابع لازم براي پاسخ به نیازهاي آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی جامعه کتابخانه (دانشجویان، اعضاي هیأت علمی و کارکنان)
  2. بازسازی وضعیت فیزیکی کتابخانه و بهبود و توسعه تجهیزات و استفاده از تجهیزات استاندارد به جاي تجهیزات فرسوده
  3. طراحی و عملیاتی نمودن نظام پیشنهادات از مدیران، اعضا و مراجعان
  4. برنامه ریزى به منظور تأمین کتاب و منابع مورد نیاز کتابخانه
 
اهداف کوتاه مدت:
  1. تهیه راهنماها و بروشورهایی به منظور آگاه نمودن اساتید و دانشجویان از منابع و خدمات کتابخانه
  2. تهیه و بهبود وضعیت فرآیندهاي انجام کار در کتابخانه
  3. سازمان دهی موثر مجموعه کتابخانه به منظور افزایش سهولت دسترسی به آن
  4. تکمیل آئین نامه داخلی کتابخانه به طوري که قوانین و مقررات آیین نامه نقش مؤثري در ارائه خدمات و امور آموزشی و پژوهشی کاربران داشته باشد.
  5. راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی اطلاعات و استفاده از منابع الکترونیک
  6. گردآوري و سازماندهی مجموعه کتب تخصصی، کاربردي و مرجع
  7. وجین دوره اي کتاب ها و روزآمد نمودن منابع موجود در کتابخانه
  8. تأمین، فراهم آوري و ساماندهی و روزآمدسازي مجموعه CDهاي آموزشی و تشکیل بانک کتاب هاي الکترونیک
  9. تهیه راهنماها و بروشورهاي آموزشی مورد نیاز کاربران
  10. تکمیل و روزآمد نمودن منابع و اطلاعات موجود در نرم افزار جامع کتابخانه
  11. فهرست نویسی، رده بندي و آماده سازي مجموعه کتاب هاي فارسی و انگلیسی موجود در کتابخانه
  12. اصلاح و ارتقاء آیین نامه جامع کتابخانه به منظور منطبق سازي مقررات با شرایط و امکانات کتابخانه
  13. تهیه محتوا و روزآمد سازي وب سایت کتابخانه
  14. ورود اطلاعات فایل پایانامه های دانشکده به نرم افزار مخزن دانش جهت ارتقاء رتبه علمی دانشگاه
  15. بهره گیري از شیوه هاي مختلف در جهت شناساندن امکانات و خدمات کتابخانه به استفاده کنندگان
  16. اطلاع رسانی و ارائه خدمات از طریق پیام کوتاه (اعلام دیر کردها)، وب سایت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال
  17. قفسه خوانی سالانه و جایگزینی کتاب هاي مفقود شده در اسرع وقت
  18. تهیه آمار دقیق خدمات ارائه شده اعم از امانت، پاسخگویی مراجعین و ... جهت تصمیم گیري و برنامه ریزي‌هاي آن

نیازسنجی:
  1. نیازسنجی تهیه منابع کتابخانه از طریق بررسی طرح درس، منابع بورد تخصصی و درخواست کاربران و احساس نیاز کتابداران کتابخانه
  2. شرکت کتابدار در کارگاه های آموزشی
  3. تهیه گزارش های مربوط به عملکرد کتابخانه ،پایش عملیاتی، خرید منابع کتابخانه ،میزان مدارک و اعضا، بازدید هیات بورد ، رف خوانی
  4. انجام امور روتین کتابخانه ) نصب راهنمای آموزشی ثبت نام در کتابخانه ، نصب راهنمای جستجو در کتابخانه ،نصب راهنمای رده بندی و موضوع بندی کتابها در کتابخانه (
 
برنامه‌های راهبردی بیمارستان نیکوکاری:
برنامه راهبردی شماره 1:  توسعه خدمات
•          گسترش ارتباط بین کتابخانه ای با سایر کتابخانه های بیمارستانی
•          گسترش خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی به کاربران از طریق تهیه راهنما ،پمفلت و پوسترهای آموزشی
•          پایش مستمر خدمات ارائه شده توسط کتابخانه و ارائه بازخورد به مسئولین و کاربران
•          به روز رسانی وب سایت کتابخانه
برنامه راهبردی  شماره 2: توسعه منابع علمی 
•          توسعه منابع الکترونیک با تاکید بر کتب الکترونیک آنلاین به منظور سهولت در دسترسی به منابع و پایش مستمر میزان استفاده از این منابع
•          به روزرسانی منابع علمی چاپی
 برنامه راهبردی شماره 3: توسعه آموزشی
•          افزایش سطح سواد اطلاعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاههای داخلی و کشوری و همچنین حرکت به سمت برگزاری مجازی این کارگاه ها
•          برگزاری نشست های علمی با هدف توانمند سازی دانشجویان و انتقال دانش روزآمد
برنامه راهبردی شماره 4: توسعه فضا
•          بهینه سازی فضای کتابخانه از طریق انجام برخی تعمیرات ساختمانی، خرید تجهیزات و...

چارت کتابخانه بیمارستان نیکوکاری:
بر اساس چارت سازمانی و حکم کارگزینی با ابلاغ ریاست بیمارستان و زیر نظر معاونت پژوهشی و آموزشی مرکز آموزشی و درمانی مسئول کتابخانه فعالیت میکند.
تقسیم وظایف کارکنان توسط مسئول کتابخانه انجام گرفته و مورد ارزیابی قرار می گیرد.
بر فعالیتهای انجام شده در کتابخانه مدیریت پژوهشی مرکز به صورت مستقیم نظارت دارد. همچنین کلیه فرآیندهای کاری که در کتابخانه مرکز انجام می‌گیرد به صورت دوره‌ای توسط مسئول کتابخانه به معاونت آموزشی مرکز آموزشی و درمانی گزارش داده می‌شود.
کارکنان کتابخانه بر طبق حکم کارگزینی و با نظر ریاست و معاونت آموزشی انجام وظیفه می‌نمایند.
مسئول کتابخانه عهده‌دار تهیه آمارها و تنظیم چک لیستهای پایش کتابخانه و ارسال به کارشناس کتابخانه مرکزی است.
 
  • تعداد بازدید : 1327